
1- GİRİŞ
2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanunu ile belediye ve mücavir alan sınırları içindeki eğlence faaliyetleri eğlence vergisinin konusuna alınmıştır. 2464 sayılı Kanunun 17’nci maddesinde, Kanunun
21'inci maddesin- de belirtilen ve belediye sınırları ile mücavir alanlar
içinde yer alan eğlence işletmelerinin faaliyetlerinin eğlence vergisine tabi olduğu hüküm altına alınmıştır. 2464 sayılı Kanunun
21’nci maddesinde ise eğlence
vergisinin konusuna giren faaliyetler sayılmış, maddenin I/5 nolu
ayrımında, sirkler,
lunaparklar, çalgılı bahçeler ve benzer-
lerinden %20 oranında eğlence vergisi alınacağı belirtil- miştir.
Ayrıca Kanunun 20/3’üncü
maddesinde, biletle girilmesi
zorunlu olmayan bar, pavyon, gazino, gece kulübü, taverna, diskotek, kabare,
dansing, bilardo ve masa futbolu salonları gibi eğlence yerlerinde işin mahi- yetine göre çalışılan her gün için, Belediye Meclislerince takdir edilecek miktarda eğlence
vergisi ödeneceği hükme
bağlanmıştır.
2464
sayılı Kanunun 21/I-5 ve 20/3’üncü maddele- rinin incelenmesi neticesinde görüleceği üzere,
kanun koyucu eğlence
vergisinin konusuna giren faaliyetleri saymak suretiyle belirtmiş ancak mahiyeti itibariyle benzer nitelikte
olan faaliyetlerin de eğlence vergisinin
konusuna gireceğini
ifade etmiştir. Kanunda eğlence faaliyetlerinin tadadi olarak sayılmasının yanı sıra benzer
mahiyetteki faaliyetlerin de eğlence
faaliyeti sayılacağı şeklindeki belirleme, uygulamada hangi
faaliyetlerin eğlence vergisinin konusuna
gireceği konusunda
uygula- macı belediyelerde
tereddüt yaşanmasına sebep
olmak- tadır.
Bu çalışmamızda Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı) özelgeleri ve Danıştay kararları
çerçevesinde eğlence
vergisinin konusuna girip girmediği tartışmalı
olan bazı faaliyetlerin durumu
tartışılacaktır
II-
EĞLENCE
VERGİSİNİN KONUSUNA GİREN FAALİYETLERE İLİŞKİN
ÖZELLİKLİ DURUMLAR
II.1- Play Station Oyun Salonları
Günümüzde video oyun sektörü
çok önemli geliş- meler kaydetmiş ve video oyunları özellikle gençler
arasında oldukça rağbet görmeye başlamıştır. Gerek video oyun konsollarının gerekse bu konsollarda çalışan oyunların fiyatının yüksek olması
nedeniyle herkesin her türlü oyuna
kolaylıkla ulaşamamasından hareketle video
oyun salonları faaliyet
göstermeye başlamıştır. Play- station oyun salonu olarak da adlandırılan oyun salonları-
nın eğlence vergisine tabi olup olmadığına ilişkin
tereddüt üzerine
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından verilen bir özelgenin1 özeti aşağıdaki gibidir:
“2464 sayılı Kanunun istisna
ve muaflıkları düzen- leyen 19’uncu maddesinde; atari, oyun
makinesi ve bilgisayar oyunlarının oynatıldığı salonlarla ilgili bir muafiyet
hükmüne yer verilmemiştir. Bu
itibarla, eğlence mahiyetinde olan atari, oyun makinesi ve bilgisayar oyunlarının oynatıldığı play-station oyun salonlarının işleticilerinden
Kanun’un 21’nci maddesinin 3’üncü bendinde belirtilen miktarlarda ve 22’nci maddedeki usul ve esaslara göre eğlence vergisinin alınması gerekmek-
tedir.”
Danıştay 9’uncu Dairesinin 07/11/2007 tarih ve E:
2005/5313, K:2007/3726 sayılı kararı da Gelir
İdaresi özelgesi
ile aynı mahiyettedir.
Görüldüğü üzere gerek Gelir İdaresi
gerekse Da- nıştay atari, oyun makinesi ve bilgisayar oyunlarının
![]() |
oynatıldığı play-station oyun
salonlarının faaliyetlerinin eğlence vergisinin konusuna girdiği görüşündedir.
Buna göre, play-station oyun salonu işletenlerin eğlence vergisi ödenmesi
gerekmektedir. Vergi, belediye meclisi tarafından2 günlük
olarak 5-100 TL arası belirle-
necek ve her aya ilişkin vergi bir sonraki ayın 20’sine kadar ilgili belediyeye beyan edilip ödenecektir.
II.2- İnternet Kafeler
2464 sayılı Kanunun eğlence vergisinde istisna
ve muaflıklara ilişkin 19’uncu maddesinin 5 numaralı bendin- de; bira, alkollü
içki içilmeyen, satılmayan ve ruhsatname- lerinde kahvehane, kıraathane, çayhane ve çay ocakları olduğu belirtilen yerler eğlence vergisinden istisna edil- miştir.
Buna göre, internete bağlanma hizmeti veren, bi- ra,
alkollü içki içilmeyen, satılmayan ve ruhsatnamelerin-
de “kahvehane” veya “internet kafe” yazılı yerlerin eğlen-
ce vergisi ile yükümlü tutulmamaları gerekmektedir.3
II.3- Hobi Karting
Faaliyetleri
Hobi karting faaliyetleri, parklarda eğlence ama- cıyla minyatür araçların yarışması suretiyle yapılmaktadır.
Karting faaliyetinin eğlence amacından ziyade bir spor
olarak yapılmasından bahisle eğlence vergisine tabi olmaması gerektiği şeklinde görüşler mevcuttur. Konuya
ilişkin İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın bir özelgesi aşağıdaki gibidir4;
“2464 sayılı Kanunun 20’nci maddesinin 3’üncü bendi
ile biletle girilmesi zorunlu olmayan bar, pavyon,
gazino, gece kulübü, taverna,
diskotek, kabare, dansing, bilardo ve masa futbolu
salonları gibi eğlence yerlerinden
işin mahiyetine göre çalışılan her gün için belediye meclislerince
takdir edilecek miktarda eğlence vergisi alınacağı hükme bağlanmış ve madde
metninde eğlence yerleri geniş kapsamlı tanımlanarak maddede sayılanlar dışında kalan bazı yerler
de eğlence vergisi kapsamına alınmıştır. Anılan
Kanunun eğlence vergisine ilişkin istisna ve muaflıkları düzenleyen 19’uncu maddesinde ise hobi karting faaliyetleri ile ilgili herhangi bir istisna veya muafiyet hükmüne yer verilmemiştir. Bu itibarla hobi karting
faaliyetinden dolayı eğlence vergisi alınması gerekmektedir.”
![]() |
Buna göre hobi mahiyetinde yapılan karting faali- yetleri nedeniyle 2464 sayılı Kanunun
21’nci maddesinin 3’üncü bendinde
belirtilen miktarlarda ve 22’nci madde- sindeki usul ve esaslara göre eğlence
vergisi alınması gerekmektedir.
II.4- Buz Pateni Pisti İşletmeciliği Faaliyetleri
Buz pateni pisti
insanların kış sporları
veya buz pateni
yapabilmeleri amacıyla çeşitli
kimyasallar kullanıla- rak
sertleştirilmiş alanlardır. Özellikle büyük şehirlerde bulunan alışveriş merkezlerinde
buz pateni pisti bulun- maktadır. Buz pateni faaliyeti bir spor dalı olarak mevcut olduğundan, buz pateni pisti işletmeciliği
faaliyetinin de eğlenceden ziyade spor amaçlı icra edildiği düşünülmek- tedir.
Gelir İdaresi Başkanlığı’nın bir muktezasında da buz pateni işletmeciliği
faaliyetinin tek başına yapılması durumunda eğlence vergisine tabi olmayacağı ifade edilmiş olup söz konusu özelgenin özeti aşağıdaki gibidir5:
“Şirketinize ait buz pateni pisti
işletilen yerde,
bu tesis dışında eğlence yeri mahiyetinde (dansing, bar,
bilardo ve masa futbolu gibi) yerlerin bulunmaması durumunda, söz konusu işyeri eğlence vergisine tabi olmayacaktır. Ancak, buz pateni pistinin 2464 sayılı Kanunun
21’nci maddesinde belirtilen ve biletle girilen yerlerden olması veya bu işyerinde buz pateni
pistinin yanı sıra bar, dansing, bilardo ve masa futbolu
gibi eğlence yeri mahiyetinde yerlerin bulunması halinde, söz konusu işletmenin eğlence vergisine tabi olması gerek- mektedir.”
Görüleceği üzere buz pateni işletmeciliği faaliyeti- nin tek başına veya eğlence vergisine konusuna girme- yen diğer faaliyetlerle birlikte yapılması durumunda eğlence vergisi söz konusu olmayacak, buz pateni işletmeciliği faaliyetinin 2464 sayılı Kanunun
21’nci maddesinde belirtilen faaliyetlerle beraber yapılması durumunda,
buz pateni işletmeciliği dahil tüm faaliyetler eğlence
vergisine tabi olacaktır.
II.5- Bowling Faaliyeti
Gelir İdaresi Başkanlığı’nın bir özelgesinde,
2464 sayılı Kanunun eğlence vergisine ilişkin istisna ve muaf- lıkları düzenleyen
19’uncu maddesinde bowling faaliyeti ile ilgili herhangi
bir istisna veya muafiyet hükmüne
yer verilmediğinden
bahisle, bowling faaliyetinden dolayı eğlence
vergisi alınması gerektiğini ifade etmektedir.6
Buna göre bowling faaliyetinde bulunan işletme- lerden 2464 sayılı Kanunun
21’nci maddesinin 3’üncü
![]() |
bendinde belirtilen miktarda ve 22’nci
maddesindeki usul ve esaslara
göre eğlence vergisinin alınması gerekmek- tedir.
II.6- Belediye Sınırları Dahilinde Bulunan
Plajlar
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunun 17’nci maddesinde, bu Kanunun 21’nci
maddesinde belirtilen ve belediye sınırları ile mücavir alanlar içinde yer alan eğlence işletmelerinin
faaliyetlerinin eğlence
vergisine tabi olduğu hükmüne yer verilmiş, mezkur Kanunun
21’nci maddesinde ise
hangi eğlence yerlerinden eğlence vergisi alınacağı belirlenmiştir. Söz konusu maddenin incelenmesinden de görüleceği üzere plajlar eğlence işletmeleri arasında sayılmamaktadır.
Buna göre, belediye
ve mücavir alan sınırları için- de bulunan plaj işletmelerinden eğlence
vergisi alınma- ması gerekmektedir.
Ancak plajlarda şenlik
ve konser gibi eğlencelerin
tertiplenmesi halinde,
bu faaliyetler eğlence
vergisinin kapsamına gireceğinden, bu faaliyetlerden sağlanan gayrisafi hasılat bedeli üzerinden eğlence
vergisi öden- mesi gerekmektedir.7
II.7- Turizm İşletme Belgeli Otellerde
Yer Alan Bar ve Diskotekler
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun 21’nci maddesinin 3’üncü fıkrasında, biletle girilmesi zorunlu olmayan eğlence yerlerinin eğlence vergisine tabi olduğu hükme bağlanmıştır. Bilindiği
üzere özellikle turizm bölgelerinde
bulunan ve Turizm Teşvik
Belgesi’ne sahip olan büyük çaplı otellerde, otelde
konaklayan müşterilerin eğlenmelerine
yönelik olarak faaliyet gösteren bar ve diskotekler bulunmaktadır.
2464 sayılı Kanun’un eğlence vergisinin istisna ve muaflıklarını düzenleyen
19’uncu maddesinde Turizm İşletme Belgeli
otellerde faaliyet gösteren bar ve diskotek- lere ilişkin herhangi
bir muafiyet hükmüne
yer verilmemiş- tir.
Buna
göre, Turizm Teşvik Belgeli otel
işletmele- rinde faaliyet gösteren bar ve
diskotekler için 2464 sayılı Kanunun 21’nci maddesinin 3’üncü bendinde
belirtilen miktarda ve 22’nci maddesindeki usul ve esaslara
göre eğlence
vergisinin alınması gerekmektedir. Verginin mükellefi söz
konusu bar ve diskotekleri işleten
otel işletmeleridir.
II.8.- Tek Kişilik
Gösteriler (Stand-Up)
Tek kişilik gösteriler (stand-up), bir sanatçının
bir hikayeye bağlı
olarak veya bağlı
olmaksızın başından geçen
olayları veya gözlemlerini anlattığı, izleyenlerin hoş
![]() |
vakit geçirmesine yönelik bir
eğlence türüdür. Bu itibarla söz konusu faaliyetler eğlence vergisinin konusuna girmektedir.
2464 sayılı Kanunun 21’nci
maddesinin birinci fık- rasının (I) numaralı bendinin 3’üncü
alt bendinde, tiyatro, opera, operet, bale, karagöz, kukla ve ortaoyunu
için eğlence vergisi oranı 91/1365 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yüzde (0) olarak belirlenmiştir.
Tek kişilik gösterilerin mahiyetine ilişkin Kültür ve Turizm Bakanlığı Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü’nün 10/01/2011 tarih ve 02/168 sayılı yazısının özeti aşağıda- ki
gibidir:
“Günümüzde tek kişilik gösteri sanatını seçmiş sanatçılar var. Bu sanatçılar tıpkı Meddah sanatını icra edenler gibi bir masaldan, destandan günlük hayattaki kimi olay, durum
ve kişilerden yola çıkarak kendi kurgula- dıkları bir metni anlatırlar.
Yabancı
dilden stand-up olarak
bize geçen gösteri dalı, bizde yüzyıllarca Meddahlar tarafından kahve, meydan,
pazaryeri gibi halkın
yoğun olduğu yerlerde
icra edilmiştir.
Günümüzde bu tür gösteri
sanatını seçmiş sanat- çılar ortaoyunu-meddah geleneğinin bugünkü
temsilcileri- dir diyebiliriz. Dolayısıyla özellikle fiziksel
ve düşünsel güçleri yüksek sanatçıların icra ettiği stand-up sanatını günümüzde
modern meddahlık olarak değerlendirilebilir.”
Buna göre tek kişilik gösterilerin ortaoyunu kap- samında değerlendirilerek eğlence
vergisine tabi olması gerekmektedir. Ancak tiyatro, opera, operet, bale, kara- göz, kukla ve ortaoyunu için eğlence
vergisi oranı 91/1365 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı
ile yüzde (0) olarak
belirlendiğinden bahse konu eğlence vergisinin ödenme- mesi gerekmektedir.8
II.9- Bilardo Masası Bulunan Kahvehaneler
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun eğlence vergisinde istisna ve muafiyetleri belirleyen
19’uncu maddesinin 5 numaralı bendinde, bira, alkollü
içki içilme- yen, satılmayan ve ruhsatnamelerinde kahvehane, kıraathane, çayhane ve çay ocakları olduğu belirtilen yerler eğlence vergisinden istisna edilmiştir. Mezkur Kanunun 20’nci maddesinin 3’üncü bendinde ise,
biletle girilmesi zorunlu
olmayan bar, pavyon, gazino, gece kulübü, taverna, diskotek,
kabare, dansing, bilardo
ve masa futbolu salonları gibi
eğlence yerlerinden işin mahiyetine göre çalışılan her gün için, belediye
meclisle- rince takdir edilecek miktarda eğlence vergisi alınacağı hükme bağlanmıştır.
Görüldüğü üzere alkollü içki satılmayan ve ruhsat-
namelerinde kahvehane, kıraathane,
çayhane ve çay
![]() |
ocağı yazan yerler eğlence
vergisinden istisna edilmiş, bilardo salonları ise eğlence vergisine tabi tutulmuştur.
Ruhsatnamelerinde kahvehane veya kıraathane olduğu belirtilen iş yerlerinde bilardo masasının bulunma-
sı halinde söz konusu
iş yerlerinin eğlence
vergisine tabi olup olmayacağı şeklindeki tereddütü gidermek
üzere verilen Maliye
Bakanlığı Gelirler Genel
Müdürlüğü’nün 21/03/2005 tarih
ve B.07.0.GEL0.66/6624-125/12997
sayılı özelgesinde,
ruhsatnamelerinde kahvehane, kıraathane, çayhane ve çay ocağı olduğu belirtilen
kahvehane niteliğinde olan
yerlerde bilardo masasının bulunmasının işyerinin vasfını değiştirmeyeceğinden, bu tür işyerlerinin bilardo ve masa futbolu salonları gibi
değerlendirilerek işleticilerinden eğlence vergisi alınması- nın mümkün olmadığı ifade
edilmektedir.
Diğer taraftan Danıştay 9’uncu Dairesinin 25/01/1988 tarih ve
E: 1987/2254, K: 1988/207 sayılı kararında, kahvehane ruhsatı olan iş yerlerinde birden fazla bilardo masası bulunması halinde bu işyerlerinin kahvehane özelliğini
yitireceğinden, bilardo oyun
salonu olarak eğlence
vergisine tabi olması gerektiğine hükmo- lunmuştur.
213 sayılı Vergi
Usul Kanununun 3’üncü madde- sinin (B) bendinde,
vergilendirmede vergiyi doğuran olay
ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyetinin esas olduğu hükme
bağlanmıştır. Diğer bir deyişle verginin
konusuna giren işlemlerin
gerçek mahiyeti vergilendirme- de esas teşkil edecektir.
Ruhsatlarında kahvehane yazan iş yerlerinde
bi- lardo masasının da bulunması durumunda, söz konusu bilardo masalarının iş yerinin
vasfını değiştirecek mahi- yette olup olmadığına bakmak gerekecektir. Kahvehane
ruhsatına sahip
bir iş yerinde, çok fazla
sayıda bilardo masasının bulunması ve işletmenin faaliyetlerinin önemli
bir kısmının bilardo
oynatmak olduğu bir durumda, iş yerinin ruhsatında kahvehane yazmasının bir
önemi kalmayacak ve iş yeri bilardo
salonu olarak kabul
edilip eğlence vergisine tabi
tutulacaktır. Burada önemli
olan husus kaç tane
bilardo masasının işletmenin kahvehane
niteliğini yitirmesine sebep olacağıdır. Yukarıda yer alan Danıştay kararında, iş yerinde birden
fazla bilardo masa- sının bulunması durumunda işyerinin
kahvehane olma özelliğini
kaybedeceği ifade edilmektedir. Danıştay kararındaki, kahvehane olarak
ruhsatlandırılan bir iş yerinin birden fazla bilardo masasına sahip olması durumunda kahvehane niteliğini kaybedeceği
şeklindeki görüşünü olaya münhasır değerlendirmek gerekir. Örne- ğin 1-2 masası bulunan
bir kahvehanede bulunan
bir adet bilardo masası işletmenin
vasfını değiştirebileceği gibi, büyük ölçekli bir kahvehanede bulunan 3 bilardo masası işyerinin vasfını değiştirmeyebilir. Burada
dikkat edilmesi gereken
husus, bilardo masası bulunan kahvehanelerin faaliyetlerinin çoğunun hangi amaca özgülendiğinin
belirlenmesidir. Kahvehane
ruhsatına sahip iş yerinin gerçekte
hangi faaliyete yönelik
olarak işletildiğinin tespit edilmesi, söz konusu işyerinin
eğlence vergisine tabi olup
olmadığının belirlenmesini sağlayacaktır.
II.10- Bilardo Federasyonuna
Bağlı Bilardo Salonları
Bilardo
Federasyonuna bağlı olarak açılan bilardo
spor okullarının spor amaçlı salonlar olduğu, 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanununda yer alan bilardo
salonlarının ise eğlence amacıyla açılan salonlar olduğu ve sporun
bir eğlence
faaliyeti olmadığı,
bundan dolayı Bilardo
Fede- rasyonuna bağlı olarak faaliyet gösteren bilardo spor okullarının eğlence vergisine
tabi olup olmadığı konusun- da yaşanan tereddütleri gidermek
amacıyla verilen
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi
Başkanlığı’nın 15/08/2006 tarih ve
B.07.1.GİB.0.66/6624-165/63637
sayılı özelgesinde, bilardo salonlarının eğlence
vergisine tabi olduğu, 2464
sayılı Kanunda Bilardo Federasyonuna bağlı olarak açılan bilardo salonlarının
eğlence vergisinden muaf olduğu yönünde herhangi bir düzenleme bulunmadığı, söz konusu bilardo salonlarının
eğlence vergisinin kapsamı dışında tutulmasının
Anayasanın 73’üncü maddesi9 gereği ancak kanun
değişikliği yapılması halinde mümkün olabileceği
ifade edilmiştir.
Görüleceği üzere, Bilardo Federasyonuna bağlı olarak açılsa dahi bilardo salonları, 2464 sayılı Kanunun 21’nci maddesinin 3 numaralı bendinde yazılan tarifeye göre Kanunun 22’nci maddesinin 3’üncü fıkrasında belirtilen şekilde
eğlence vergisine tabidir.
II.11- Spor Müsabakaları ve Gösterileri
2464 sayılı Belediye Gelirleri
Kanunu’nun 21/1-I-4 maddesi uyarınca spor müsabakaları, at yarışları ve konserler %10 oranında eğlence
vergisine tabidir.
Diğer taraftan 3289 sayılı Spor Genel Müdürlü-
ğü’nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 17’nci maddesi ile, bu Kanuna göre yapılacak spor müsabaka ve gösterilerinden
elde edilecek gelirlerin Katma Değer
Vergisi hariç her türlü vergi,
resim ve harçtan
muaf olduğu hükme bağlanmıştır.
27/5/1988 tarih ve 3461 sayılı Türkiye Futbol Fe- derasyonunun Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki Kanunun 28 inci maddesinde; 3289 sayılı Kanunun profesyonel futbolla ilgili hükümlerinin
uygulanmayacağı hükme
bağlanmış, 24’üncü maddesinde ise; bu Kanuna
göre yapılacak
müsabakalardan elde edilecek gelirler ile federasyonun diğer gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan
muaf olacağı belirtilmiştir.
![]() |
Görüleceği üzere 3461 sayılı Kanun’un
24’üncü maddesi ile profesyonel futbol müsabakalarından, 3289 sayılı Kanun’un 17’nci maddesi ile profesyonel
futbol dışında kalan spor
müsabaka ve gösterilerinden elde
edilecek gelirler her türlü vergiden
muaf tutulmaktadır. 2464 sayılı Kanunda
söz konusu muafiyetlere ilişkin
herhangi bir hüküm
bulunmamakla birlikte, söz konusu Kanunların muafiyet
getiren hükümleri 2464 sayılı Ka- nunda yer alan hükümlere
göre özel mahiyette olması nedeniyle,
spor müsabakaları ve
gösterilerinin eğlence vergisine tabi olmaması gerekmektedir.
II.12- Birahaneler
2464 sayılı Kanunun 20’nci
maddesinin 3’üncü bendinde, biletle girilmesi zorunlu
olmayan bar, pavyon, gazino, gece kulübü, taverna, diskotek, kabare, dansing gibi eğlence yerlerinde Belediye Meclisi tarafından belirlenecek miktarın eğlence
vergisinin matrahını oluştu- racağı belirtilmektedir. Maddede belirtilen iş yerlerinin ortak özelliği icra edilen müzik ile birlikte alkollü
içki satışının yapılmasıdır. Ayrıca kanun metninde
söz konusu iş yerleri örnek olarak
sayılarak buna benzer mahiyetteki diğer iş yerlerinin
de eğlence vergisinin
konusuna girdiği ifade edilmiştir.
Konu ile ilgili
Danıştay Vergi
Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 22/04/1994 tarih ve E: 1993/110,
K: 1994/189 sayılı Kararında, 2464 sayılı Kanunun
20’nci maddesinin 3’üncü
bendi uyarınca biletle girilmesi
zorunlu olmayan bar, pavyon,
gazino, gece kulübü, taverna, dansing, diskotek, kabare gibi eğlence
yerlerinden eğlence
vergisi alınması gerektiği, anılan
madde hükmünde biletle girilmesi zorunlu
olmayan eğlence
yerlerinin sınırlı olarak sayılmayıp,
belirtilenler dışındaki
bazı işletmelerin de bu vergiye tabi tutulmasının mümkün olduğu, ancak vergiye tabi tutulacak işletmelerin sayılan işletmelerle aynı amaca ve benzer niteliklere sahip olmaları gerekeceği, maddede sayılan işyerlerinde içki içilmesi değil, eğlence unsurunun
ağır bastığı ve müzik eşliğinde
veya müzik olmadan yapılan bazı faaliyetlerle veya bazı gösterilerin izlenme- siyle eğlenildiğinden birahanelerin bu işletmelerle aynı özellikleri taşımadığı ve dolayısıyla
söz konusu madde uyarınca eğlence vergisine tabi tutulmaması gerektiği ifade edilmiştir.
Yukarıda yer alan Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurul kararında da belirtildiği üzere, birahaneler ile 2464 sayılı Kanunun 20’nci maddesinin 3’üncü bendinde
belirtilen eğlence işletmelerinin mahiyetinin farklı olması nedeniyle, birahanelerden eğlence vergisi alınmaması gerekmektedir.
II.13- Halı Sahalar
2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanunu’nun 20’nci maddesinin
3’üncü bendinde, biletle girilmesi zorunlu
olmayan bar, pavyon, gazino,
gece kulübü, taverna, diskotek, kabare, dansing, bilardo ve masa futbolu
salonları gibi eğlence yerlerinde işin mahiyetine göre çalışılan her gün için Belediye Meclisince takdir edilen miktarın eğlence vergisinin matrahı olduğu
hükme bağ- lanmıştır.
Eğlence
vergisine tabi olan eğlence yerleri
yukarı- daki gibi sayılmış
olup, bu yerlerin
ortak özelliği işletmele- rin faaliyetinin eğlendirici özellik
taşımasıdır. Halı sahalar- da oyun oynayan oyuncular belirli bir süre için
ücret ödemek suretiyle
bizzat spor yapmaları
ve spor sahasına bilet ücreti ödeyerek
giren seyirci bulunmaması nedeniy- le, eğlendirme amacı
bulunmayan halı saha işletmelerinin
eğlence vergisine tabi
tutulmaması gerekmektedir.10
II.14- Düğün Salonları
Danıştay 9’uncu Dairesi’nin 03/04/1990 tarih ve E:
1989/945, K: 1990/1182 sayılı kararında, düğün salonla- rının umuma açık olmaktan ziyade düğün ve nişan
merasimlerini icra etmek için yalnız davetlilerin toplandık- ları yerler
olduğu, düğün salonlarının esasen bu merasim-
lerin yapıldığı yerler olarak hazırlandığı ve bu sebeple 2464 sayılı Kanun anlamında eğlence
yeri olmadıkların- dan bahisle düğün salonlarının eğlence
vergisine tabi olmadıkları ifade edilmiştir.
Kişisel
görüşümüz de söz konusu Danıştay
kararı ile aynı paralelde
olup, düğün salonlarından eğlence vergisi alınmaması gerektiği
düşünülmektedir.
II.15- Moda Defileleri
Giyim ve moda konusundaki yenilikleri tanıtmak amacıyla
tertip edilen defile gösterilerinin 2464 sayılı Kanunun 17’nci
maddesi gereğince
eğlence vergisine tabi olduğu şeklindeki Danıştay 9’uncu Dairesinin 15/11/1988 tarih
ve E: 1988/571, K: 1988/3459 sayılı kararının
gerekçesi aşağıda özetlenmiştir:
“2464 sayılı Kanunun 21’nci maddesinde film gös-
terilerinden, tiyatro, bale ve benzerlerinden, spor müsa- bakaları ve konserlerden ve lunapark, çalgılı bahçe
ve benzerlerinden nisbi olarak eğlence vergisi alınacağı açıklandığına göre, amacı giyim ve moda konusundaki yenilikleri katalog gibi basılı yayın dışında ve orijinal bir şekilde
tanıtmak olan defilenin,
aynı zamanda maddede anılan eğlence
faaliyetlerinde olduğu gibi
eğlendirici nitelik taşıdığı kuşkusuz olduğuna
nazaran bu faaliyetin idarece
eğlence vergisine tabi tutulmasında yasaya aykırılık bulunmamaktadır. Aslı itibariyle
vergiye tabi bir faaliyette bir kısım davetiyelerin veya biletlerin parasız olarak dağıtılması ve bazı kişilere para almaksızın
verilmiş olması, verginin
mükellefinin, vergi ödeme
![]() |
yükümlülüğünden kurtulması için hukuki bir sebep teşkil etmeyip, kendi isteği ile para almaksızın davetiye veya biletleri veren yükümlünün buna
tekabül eden vergiyi ödemesi gerekir.”
Hazır
giyim ve moda sektöründe faaliyet
gösteren firmalar sezon başlamadan önce yeni sezon kreasyonla-
rını tanıtmak amacıyla moda defileleri düzenlemektedirler. Bu defileler bazı davetlilerin katılmasına olanak sağlaya- rak profesyonel mankenler aracılığıyla salonlarda yapıldı- ğı gibi, mağaza önlerine kurulan standlarda da yapılabil- mektedir. Salonlarda yapılan
moda gösterilerine şirketin cari veya potansiyel müşterileri davet edilmekte ve defile salonuna
girebilmeleri için söz konusu kişilere davetiye verilmektedir. Mağaza
önlerine kurulan platform
üzerinde yapılan moda gösterileri ise halka açık
olmaktadır.
Moda
defilesi düzenleyen firmaların amacı davetli- lerin veya halkın eğlendirilmesi olmayıp
firmanın yeni sezonda
satışını yapacakları kıyafetleri tanıtmaya yönelik- tir. 2464 sayılı
Kanunun 17 ve müteakip maddelerinin incelenmesinden, eğlence vergisinin eğlence
yerlerinde yapılan eğlence faaliyetlerinden alınmasının, başka bir deyişle
vergiye konu olan faaliyetlerin müzik
eşliğinde eğlence amacına
yönelik faaliyetler olmasının öngörüldü- ğü anlaşılmaktadır11.
Firmalar, moda defilelerini yeni sezon
ürünlerinin tanıtılması yanı sıra reklam
amacıyla da düzenlemektedir-
ler. Buradan da görüleceği
üzere moda defilesi düzenle- me faaliyeti eğlence vergisinden ziyade ilan ve reklam
vergisinin konusuna
girebilir. Ancak 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun ilan ve reklam vergisinin tarife ve
nispetlerini belirleyen 15’inci maddesi incelendiğinde afiş, el ilanı, reklam panosu, bina cephelerinin reklam afişi ile giydirilmesi, katalog
vb. reklam araçlarının ilan ve reklam vergisinin konusuna girdiği, canlı performans şeklindeki moda defilelerinin maddede sayılmadığı görülmektedir.
Sonuç
olarak hazır giyim ve moda sektöründe faa- liyet gösteren
firmalar tarafından yeni dönemde
satışa sunulacak ürünleri tanıtmak ve reklam yapmak amacıyla düzenlenen moda defileleri eğlence faaliyeti sayılamaya-
cağından eğlence vergisinin, 2464 sayılı Kanunun 15’nci maddesinde sayılmaması nedeniyle de ilan ve reklam
vergisinin konusuna girmemektedir.
II.16- Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca Düzenle- nen Sergi, Fuar, Festival ve Benzeri Faaliyetlerin
Bulunduğu Yerde Özel Kişilerce İşletilen Eğlence Yerleri
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun eğlence vergisinde istisna ve muafiyetleri düzenleyen 19’uncu
maddesinin 2’nci fıkrasında; genel ve katma bütçeli idareler, il özel idareleri, belediyeler ve köyler
tarafından kültürel, sosyal,
turistik ve ekonomik amaçlarla düzenle- nen kongre, konferans, fuar, festival, şenlik, sergi ve benzeri faaliyetler ile tertip edilen
eğlenceler ve konserle-
rin eğlence vergisinden istisna
olduğu hükme bağlanmış- tır.
Madde
metninden de anlaşılacağı üzere, eğlence
faaliyetlerinin eğlence vergisinden istisna olabilmesi için faaliyetin madde
metninde sayılan kurum veya kuruluş- larca icra edilmesi
gerekmektedir. Diğer bir deyişle, kamu kurum ve kuruluşlarınca sosyal, kültürel, ekonomik
ve turistik amaçlarla
düzenlenen sergi, fuar, festival, şenlik ve benzeri faaliyetlerin bulunduğu
yerlerde diğer gerçek ve tüzel
kişiler tarafından işletilen ve eğlence vergisinin konusuna giren eğlence yerlerinin eğlence
vergisinden istisna edilmesi
mümkün değildir.12
Örneğin
Gaziantep belediyesi tarafından düzenle- nen bir şenlik nedeniyle, özel kişilerce şenlik
alanında lunapark faaliyetinde bulunulması durumunda, söz konusu
faaliyet eğlence vergisine tabi olacaktır.
III- SONUÇ
2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanununun 20’nci maddesinin
3’üncü bendinde, biletle girilmesi zorunlu
olmayan bar, pavyon, gazino, gece kulübü, taverna, diskotek, kabare, dansing,
bilardo ve masa futbolu salonları gibi eğlence yerlerinden işin mahiyetine göre çalışılan her gün için, Belediye Meclislerince takdir edilecek miktarda eğlence vergisi alınacağı hükme bağlanmıştır. Ayrıca
Kanunun 20/3’üncü maddesinde, biletle girilmesi zorunlu olmayan bar, pavyon, gazino, gece
kulübü, taverna, diskotek, kabare, dansing, bilardo ve masa futbol salonları gibi eğlence yerlerinde işin mahiyetine göre çalışılan her gün için, Belediye
Meclisle- rince takdir edilecek miktarda eğlence vergisi ödeneceği hükme bağlanmıştır. Madde metinlerinin incelenmesinden de anlaşılacağı üzere kanun koyucu eğlence
yerlerini örnek mahiyetinde saymakta
ve bu mahiyette bulunan diğer eğlence
yerlerinin de eğlence
vergisinin konusuna girdiğini ifade etmektedir. Buradaki “gibi” ve “benzeri” ifadeleri nedeniyle, hangi faaliyetlerin eğlence vergisinin konusuna girdiğine ilişkin olarak tereddütler oluşabilmek-
tedir.
Bu çalışmamızda ulaşabildiğimiz Maliye Bakanlığı özelgeleri ve Danıştay kararları
çerçevesinde eğlence vergisinin konusuna giren faaliyetlere
ilişkin tereddütlü konular açıklamaya
çalışılmıştır.
0 yorum:
Yorum Gönder